De eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ivanka Loenhout - WaarBenJij.nu De eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ivanka Loenhout - WaarBenJij.nu

De eerste stagedag

Door: Ivanka

Blijf op de hoogte en volg Ivanka

15 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Gu neti (goede avond),

Vanmorgen om 06.00 uur ging de wekker. Dat was even wennen zeg, na een week met weinig verplichtingen. Ik kan dan ook wel zeggen: eindelijk is het zo ver, jawel de eerste stagedag op basisschool Het Gouden Hart. Het Gouden Hart is een basisschool die adaptief onderwijs biedt en het bestaat uit twee locaties. Op de locatie waar we als eerste heen gingen zitten de jongere kinderen van groep 1 t/m 4. We zijn ongeveer een half uurtje onderweg geweest met de fiets.

Eenmaal bezweet en plakkerig aangekomen werden we open ontvangen door Claudia. Zij is de onderdirecteur en zij heeft ons als eerste de basisregels uitgelegd die in de school gelden. De kinderen mogen bijvoorbeeld niet in gevaarlijke hoeken spelen en het is de bedoeling om je aan de kledingvoorschriften te houden. Daarna begonnen de lessen. Voordat de leerlingen naar de klas gaan verzamelen ze met alle klassen en leerkrachten buiten op het speelterrein. Daar zingen ze twee liedjes. Een volksliedje op maandag en nog een ander liedje die ze iedere ochtend zingen voordat ze aan de slag gaan.

Toen de les begon werden we meteen in het diepe gegooid. De leerkracht had een overleg, waardoor er aan ons gevraagd werd of we de klas even in de gaten konden houden. Ik vond het meteen een hele leuke uitdaging, want in Nederland kan dit niet zomaar. We zijn begonnen met een gesprek over het weekend en over Valentijnsdag, maar de helft begon zich al te vervelen en van alles uit de hoek te zoeken. Uiteindelijk hebben we de leerlingen bezig gehouden met een spelletje op het bord, kleurpotloden en een vel papier. Het zijn kinderen met gedrags- en/of leermoeilijkheden, waardoor het voor iedereen niet even makkelijk was om zich voldoende te concentreren. Daarnaast weten we niet wat de kinderen al weten en waar de kinderen op het moment mee bezig zijn, want het was voor ons ook nog maar de eerste dag. Verder zijn de kinderen heel leuk in de omgang. Ze vragen van alles en vertellen grapjes of verhaaltjes. Ze zeggen bijvoorbeeld ook: ‘Ik ga met jou trouwen’.

Op het moment dat een kind de klas uit was gelopen en ik even wilde checken wat hij ging doen en daarom stond ik even in de hal. Toen trok de leerkracht van de special needs klas even aan mijn jasje. Ze wist niet meer wat ze met twee leerlingen van de klas aan moest, omdat ze elkaar steeds beïnvloedden. Ik heb besloten om even te gaan kijken. Er zat een Portugees jongetje in de klas die geen Nederlands of Engels sprak. Dit vond ik erg lastig, maar toch hebben we samen wat blokken gebouwd en weer terug opgeruimd. Na de pauze zijn we met Claudia mee gegaan naar de andere locatie. Hier heb ik voornamelijk groep 7 geobserveerd en ik heb leerlingen geholpen met wat oefeningen. Ook dit was een erg gezellig team net als in de onderbouw. Iedereen heeft belangstelling in je en de leerkrachten praten niet alleen over zakelijke dingen, maar hebben het ook over de dagelijkse dingen en dat geeft meteen een gastvrij gevoel. Daarna was het al weer tijd om naar huis te gaan, maar het regende pijpenstelen. We besloten om toch nog maar even te wachten, ook al konden we wel een koude douche gebruiken. Eenmaal in de Tourtonnelaan. Dit is de een lange hoofdstraat die aan de straat van ons studentenhuis grenst lagen er een heleboel grote plassen. Heel mijn schoenen waren drijfnat. Dit komt in Nederland natuurlijk maar weinig voor.

• 16 Februari 2016 - 07:56

Guido En Anja:

Hoi Ivanka,

Wat een geweldige ervaring! Wel anders dan in Nederland maar dat maakt het juist zo leuk en een beetje spannend. Als kindertjes al de eerste dag met je willen trouwen

• 16 Februari 2016 - 08:09

Guido En Anja:

Wat een geweldige ervaring! Wel anders dan in Nederland maar dat maakt het juist zo leuk en een beetje spannend. Als kindertjes de eerste dag al met je willen trouwen dat geeft wel wat aan☺. Het is heel leuk om dit allemaal te lezen. We zien nu al uit naar je volgende verhaal!
    Veel liefs xxx

• 16 Februari 2016 - 13:36

Opa En Oma:

Hoi Ivanka

Wat een mooie ervaring voor je,
    Dan zie je dat het overal anders is,
    Leuk voor de Kinderen maar ook voor jou.

Veel Liefs
    Opa en Oma

• 16 Februari 2016 - 16:51

Nini Witkamp:

Hoi Ivanka,
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal mee maakt,een hele ervaring. Veel succes nog.
    Groetjes Nini

• 16 Februari 2016 - 19:48

Ivanka:

Dankjewel allemaal voor de leuke reacties!

• 17 Februari 2016 - 12:34

Ans Bos:

Hoi Ivanka,

Het is wel een beetje laat, maar beter laat dan nooit.
    Gisteren een vergadering gehad en daarna niet meer
    op de computer gekeken,
    Wat kan jij mooie verslagen schrijven.Ze zullen best
    trots en blij zijn met jou op school.
    Het is wel een hele ervaring. Leuk dat de kinderen
    zo goed met jou overweg kunnen.Ik kijk al uit naar
    het volgende verslag.Ik ben alleen de computer een
    paar dagen kwijt.Veel liefs xxx

Oma Ans

Xxxx

• 18 Februari 2016 - 19:37

Coby Luysterburg:

Hoi Ivanka,
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Het zal daar op school wel heel anders zijn
    dan hier in Nederland, maar dat is ook weer leuk om te ervaren.
    ik wens je veel plezier en succes.
    groetjes van Coby.

• 18 Februari 2016 - 21:54

Ivanka :

Hoi Coby,

Ja dat zeker! Het onderwijs is heel anders dan in Nederland, maar dat maakt het zo leuk!
    Bedankt voor je reactie!
    Groetjes Ivanka

• 21 Februari 2016 - 13:55

Opa En Oma:

Hoi Ivanka
    Leuk Suriname he.
    Lekker slapen 30 graden warm, mooie natuur.
    Lieve mensen , en een gezellig clubje meisjes onder elkaar,
    Geniet ervan , mooie ervaring, ben je eigen baas wat wil je nog meer.
    Mooie Foto s ,
    zal soms ook wel eens anders zijn maar
    een mooie hoed een lieve toet wat je ook aan trek
    alles staat je altijd goed.
    Lachen en kletsen als de beste
    een lekker Wijntje er bij
    De dagen vliegen voorbij, Geniet ervan
    Wij wensen je veel Wijsheid , Veel Plezier, en
    vooral een leerzame en Lieve omgang met de Kindertjes
    in Suriname dat verdienen jullie samen. Lieve Ivanka geniet er van Doei Opa en Oma xxx

• 21 Februari 2016 - 20:29

Ans Bos:

Hoi Ivanka,

Hoe gaat het allemaal bij jullie?Hebben jullie veel regen of valt
    dat mee.Hier waait het weer veel.
    Hebben jullie daar ook leuke kledingzaken of warenhuizen.
    Heb jij een leuke dag gehad bij de dolfijnen?
    Het is alweer de derde week die ingaat.
    Een hele fijne week op school bij de kindertjes.
    Geniet er maar van het is een hele belevenis.
    Liefs Oma Ans xxx